Saturday, January 20, 2018

Toppen av latskap!

Noen mener sikkert at jeg er lat som ikke gidder å plukke bort alle juledekorasjonene når vi har for lengst passert halve januar. Jeg har fjernet mye, men orker ikke mer akkurat nå,  (Klikk HER for å se full jul) men lat er ikke mitt mest beskrivende ord akkurat nå. 
Vi må lage ny trapp ned i kjelleren, fordi vi skal innrede delen av kjelleren som er fra 1990 og da er det greit med trapp, liksom!
Den gamle trappen gikk ned på en treplatting som var bygget over brønnen vi støpte igjen for 5 år siden. Den skapte mer fukt i kjelleren, enn nytte for oss. 
De oppmurte kantene rundt brønnen var selvsagt mye høyere enn resten av gulvet, og siden takhøyden allerede var vel lav for Andreas på 192cm, måtte disse meisles bort. 
Dette begynte vi med for en uke siden. 
 Å meisle var ikke så tungt som jeg trodde, dessuten er det alltid gøy å knuse ting, særlig med maskiner! Jeg gikk litt berserk, må jeg si....
 Deler av kjellergulvet var hardere enn andre deler, så da fikk Andreas ta over meislinga, mens jeg grov og bar ut i bøtter.
Ja, vi kunne ha kjørt trillebåren inn, og lagt planker de 3 trinnene ute og kjørt trillebåra opp der, men da hadde Andreas måtte trilla ut alle bårene, fordi det hadde blitt for tungt for meg. Derfor bar jeg ut hele skiten i murer-bøtter. Jeg tenkte at dette fikk briste eller bære for min forhatte albue, men det er faktisk mer smertefullt å skrive på dataen, enn disse store bevegelsene med spade og bøtter.  Jeg trener, masserer og tøyer flere ganger om dag, og blir det ikke bra nå, får jeg amputere!
Bærer heller ut kjellere i bøtter, enn å gå på helsestudio eller gå i fjellet!
Vi skulle bare ta litt rundt brønnen.....
Vips tok vi hele gulvet!
 For å bevise dette, siden det ikke ser sånn ut på bildene.
 Så så langt kom late Nina på en uke.
Utfordringen blir avløpsrøret fra kjøkken og vaskerom, siden dette lå lenger opp enn jeg husket. Vi må derfor opp med noen av flisene og gulv i boda for å prøve å senke det litt.

(Ja, det er i dette rommet baderomsinnredningen min har vært lagret i 9,5 år. Jeg er like glad i den enda, men skal male den før den komme opp på badet)
Har fått endel tilbakemeldiger på alt fra utvendig drenering og bla bla bla, men vi drenerte altså for 8 år siden, og siden kjelleren ved siden av er ca 50cm lavere enn denne, har jeg ikke så store bekymringer.
Så med litt isolasjon, fuktsperre og varmekabler, blir dette sikkert ett OK gang-gulv.

Rommet skal huse bøkene mine, ett par gode stoler, samt trolig mitt antikke skrivebord, og selvsagt en vedovn. Fyrer vi her, varmer vi opp over halve huset. 

Denne uka har jeg holdt varmen selv da, tross noen minusgrader ute! ;)


No comments:

Post a Comment

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)