Tuesday, February 25, 2014

Welcome to my Empire!!

En gang brukte jeg flere timer på å tråle rundt i Molde og smugknipse bilder av pene, gamle hus som jeg skulle blogge om. Dagmar tok knekken på PC'n min, og dermed også bildene, og konklusjonen ble: Aldri mer PC.

Min forkjærlighet til hus fortsetter derimot, og "min stil
 Min aller største forkjærlighet når det gjelder hus, er til sveitserhus med høye, saltak og store vindu, slik som dette:
Men nå har jeg havnet i ett litt nyere hus, og da må en jo følge stilen som følger med huset. "Liksom-ombygninger" og dårlig stilskifte er det styggeste jeg vet. Ett eksempel er å sette inn moderne, store husmorvindu i ett gammelt trønderlån. Som en diger kvise i trynet!

Huset vårt er bygget i 1932, og er en senere, og enklere (og ikke minst billigere) utgave av denne stilen:
(Tidligere direktørboligen for NTE på Steinkjer. Prospektbilde)
Den kalles flere ting: Nyklassisime, lærte jeg på skolen, men også 20-talls klasisisme er brukt.

Klassisime betyr "inspirert fra den klassiske kunsten" fra antikken (gresk og romersk kunst) mens nyklassisimen er benevnelsen på stilarten som oppsto i villa-arkitekturen på 20-tallet. Mener det oppsto etter at NTNU åpnet ett eget studium for arkitekter i Trondheim i 1910.

Mens de mot sluttet på 1800-tallet kom frem til en teknikk som gjorde at de klarte å produsere større og større vindusflater (derav de store rutene på sveitserhusene) gikk mange arkitekter tilbake til de smårutede vinduene fra tidligere epoker, og renere linjer. Jeg pleier å si at de plukket de peneste fra alle stilene, og lagde de de likte best.
(Vet dette huset står nordpå, og er fra 1920. Fant det på ett forum. Flotte vindu!)
Ellers hadde de ikke så mange typiske regler, men de fleste husene hadde skifertak eller teglestein.
 Her hadde jeg MANGE bilder fra Molde, men må nok bare ta meg en ny runde!
Håper dere kjenner igjen den typiske villa-stilen....
(Bildet er fra Rukjan, lånt fra Kaja Sagenes blogg)
 De fleste har vel sovnet nå.....
Jeg bare elsker kunsthistorie, og det var mitt yndlingsfag på skolen, og kunne ha bablet ivei i timesvis....


1 comment:

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)