Wednesday, May 29, 2013

Herlige sommer!

Pang! Sa det, og 50% av rododendronen mine står i full blomst!
Det ble så godt og varmt i dag, og jeg hadde flere herlige timer i hagen.
Jeg liker rododendron, fordi jeg liker bladverket i tillegg til blomstene. Det er noe med det, for du har jo blomster bare i 2-3 uker, og bare blader resten av året!
På samme måte foretrekker jeg tre med spesielt bladverk, mot de med fine blomster. Trær blomster jo omtrent mens man er inne og spiser middag....(!)

 Må le litt av bildet under her, for det ser ut som vi har bomma max med montering av buen. Saken er at den står midlertid parkert midt på plena, mens den venter på at vi skal bli ferdig med å støpe trapp.
Sommerblomster, -her kosmos er plantet mellom voksende stauder, for å fylle ledig plass, og sørge for blomstring hele sesongen.

Diverse prosjekter, og en handyman som ikke hører det pøkk fordi han går med hørselvern med radio. Jeg HATER de!
"Andreas, det er middag!" "ANDREAS!!!" -på med sko og gå ut.... *Grrr*


 Har spadd opp 3 eller 4 roser som er steindøde etter vinteren, men kan ikke si at jeg henger meg så mye opp i det, for jeg har jo både hage og hus, og ingen elv gjennom hele eiendommen min....!
Nei, vi får ikke flom vi, men slekninger av Dagmar kommer vel innom i ny og ne.

I mellomtiden gleder jeg meg enormt over at BEGGE blåregnene mine har overlevd vinteren!!!
Jeg har optimistisk prøvd å plante de i den svære kassen der jeg har klematisk og sommerblomster, men det har ikke gått. Nå gravde jeg de dypt ned inntil husveggen på hver side av veranda og glassveranda, så får vi se hvor store de kan bli....
 Det jeg syns er det mest spennende i hagen akkurat nå, er faktisk det som tidligere var området for alt jeg ikke hadde plass til i hagen, og det som ikke passet inn der.
Nå lager jeg jungelhage, eller Exotica-hage, som LineCathrin så flott kaller det.
Dette ble ett dårlig bilde, tatt i elleve-tida i kveld, rett før jeg gikk inn. Mer bilder kommer!!! ;)

5 comments:

  1. Witaj! Tak pięknie, bujnie Twój ogród rozkwita!!!Mnie też wiele radości daje praca w ogrodzie:)))Serdecznie pozdrawiam

    ReplyDelete
  2. Så koselig å se hagebilder fra deg igjen! Håper du oppdaterer oss ofte fra din inspirerende hage! Et plantespørsmål. Den planten ca midt I det nest siste bilde, den med de spraglete bladene ved den runde steinen... er det en mjødurt med rosa blomster? Jeg har en slik som jeg plantet i fjor, men den er ikke så stor som din. Bruker den litt tid på å bli stor? Eller jeg må flytte litt på min... din har vel stått der i noen år?

    ReplyDelete
  3. Hei, Nina.
    Hagen din er berre heilt fantastisk.Du som har så grønne fingrar kan kanskje svare på ein ting. Rhododendronen min fikk store frostskader i vinter so no har alle blada ramla av, men det er likevel komme knoppar på den. Trur du den overlever og at det kjem ut nye blad?

    Håpar på svar :)

    Helsing frå Nina Kathrin

    ReplyDelete
  4. fantastisk nydelig!!
    håper regnet holder seg unna, sånn at de varer lenge

    Jorunn

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)