Sunday, April 7, 2013

Nytt spiskammers på 1-2-3

Høh...
Overdriver aldri jeg! ;)
Men her følger bildene fra de siste tre dagene: 

Tak og vegglater er revet, og Andreas legger nytt tak: Smart-panel (veggplater) i MDF fra Smart Interiør i Malmefjorden. 
 Veggene er kledt med pappen som var under de gamle platene. Den var OK, og luktet ikke, så den får bli værende.
 Gulvet var ett kapittel for deg selv, og tok 20 ganger så lang tid å fikse enn taket. Limet satt bom fast, og det endte med å bruke skrape og malingsfjerner, som tok lakken under limen. Værst midt på gulvet da, der lakken var slitt bort.... (Blæh!)
 Men etter ørten timers skraping og pussing, fikk jeg omsider grunnet det.
Da jeg kom hjem fra jobb i går, hadde Andreas hatt på vegg-platene. Jeg hadde med meg elastisk fugemasse til hjørnene (ingen rette vegger her i huset!) og maling, for etter at jeg sendte en SMS til Marita på Coop Bygg om morgenen, sto alt jeg trengte ferdig blandet på en tralle og ventet på meg der da jeg selv sluttet på arbeid.
 Fikk pusset og grunnet taket før vi dro til Curt & Maja på lammelår i går kveld, så i dag var det bare å sette igang å male. Her har taket fått ett strøk av Lady Supreme Finish, Klassisk Hvit 80-glans, og veggene grunnet ett tynt lag med heftgrunn.
 Siden dette er ett rom jeg IKKE har tenkt å male opp igjen noen gang, så skal grunnarbeidet IKKE sluntres med!
Her har det første strøket kommet opp på veggen, men fargen skal justeres mot litt mer grå. Fargen her er Risør, min favoritt-blåfarge.
Gulvet er gråfargen Demring, samme som kommer på veggene på kjøkkenet, samt alle dørstokkene her  nede. Så møkkalei av hvite dørstokker, der hvert minste rusk, ripe og støv vises!

Nå er min kjære i full gang med å legge MDF på kjøkkenveggen som han jobbet med før røykskaden, og jeg skal teste ny-fargen på deler av kjøkkenet, samt male karmene på badet nede.




5 comments:

  1. Herregud for et mot!! Du er jammen driftig når du setter igang med noe. Flott farge! Ha en fin kommende uke. Ps ..lurt med å legg mdf plate i taket, ska jammen gjøre det selv på små rom på gården vi pusser opp.

    ReplyDelete
  2. Hei!!
    Leser ofte bloggen din,
    fordi liker det meste av det du gjør :-)
    Å nå spiskammers :-)
    Jeg har et par spørsmål ang glans i maling.
    Hvorfor 80 glans i taket?
    Å hvilken glans bruker da på vegg, listverk og gulv??

    mvh
    Laila

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fra gammelt av var det vanlig å bruke høyglans i tak, fordi de vile reflektere lyset. Panelbordene skulle også ligge på langs fra vinduene, slik det er på spiskammerset vårt nå.
      Jeg bruker også høyglans på listverk og dører, men silkematt på veggene og halvblank i trappa + dørstokker. Dette var mye vanlig før, og jeg liker det. Motene kommer å går, det klassiske består! ;)

      Delete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Dette blir jo kjempefint, Nina.<3
    Dere er så flinke.

    Stor klem fra Kirsten

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)