Wednesday, August 11, 2010

Så var det hagen....

Jeg har fått noen timer i hagen i dag. Sånt gir energi og godt humør.

Blomster, lukt og varmen fra solen, og en etterlengtet stillhet.
Jentene, uten lyddemper leker fint hos en venninne, -alle tre.
De er 90% uintressert i blomster og planter uansett, og syns det er mye morsommere å grille brunsnegler på bål for å de hvordan de blir i stenden.....
Jeg trøster meg med at det er da nesten som forskning, og kanskje de lærer noe nytt.
Jeg syns liljene står svært kort i år, men lurer på om det kan være at jeg har for liten tid å nye synet av de.
Her er en nydelig kombinasjon av liljer og elefantgress.
Denne syrinhortensiaen er ny av året og heter 'Early Sensation' og har blomstret i over en uke nå (eller er det nærmere to...)
Den store forskjellen i hagen min i år, i motsetning til tidligere, er at jeg alltid har krydret med sommerblomster jeg har dyrket frem selv, men i år har jeg altså ikke hatt tid til dette. Neste vår SKAL det settes av litt tid til dette.
Sommerblomstene blomstrer jo hele tiden, mens de fleste staudene takker for seg etter noen uker i fullt flor.
Fikk også klippet plenen i kveld, for det er nemlig Nina-jobb.
Min kjære er så redd for å komme borti blomstene mine, så han liker det ikke. Jeg derimot kjører på og kaller det beskjæring! ;)

Etter at jeg har fått laget ny plen flere steder i hagen, har det blitt MYE mer å klippe, og det tar ikke så kort tid lenger....
Området en skimter på bildet under er ett av de. Det var ikke så mye å skryte av her i vår, men nå begynner det å komme seg. Men enda gjenstår det noe, og jeg har fremdeles mange planter jeg skal grave ned, men hvor....?
Denne nydelige skapningen har srunget ut nå, og den er min desiderte favoritt-lilje. Men husker jeg navnet da??
Har du ett tips, vet jeg om navnet er kjent for meg.....
Skal nemlig skaffe meg flere!
Dette er en annen sort med mer gult i. Syrinhortensiaen min, spretter også snart ut.
Gleder meg!
Trekassen min inne ved veggen som ENDA ikke har fått klatrestativet oppskrudd.... (må ha hjelp til dette)
Greit å ha sånn kasse når man har bra drenering.
Den som hadde litt mer tid til å jobbe med hagen du, men jeg har ett voksende fjell av klær som må brettes sammen, og en haug med papirarbeid og 15 mye mailer å svare.....

11 comments:

  1. Fantastisk å sitte med dagens første kaffekopp og knekkebrød, og bare nyte bildene av hagen og blomstene dine.
    Du er en stor inspirasjonskilde, og takk for en flott start på dagen ;-)

    ReplyDelete
  2. Heisann..synes den hagen din er såå flott. Misunnelig over hvor flink du er til å stelle. Og at du ikke har vært så mye i hagen i år, ja det syntes ikke, flott er den..klems

    ReplyDelete
  3. For en fantastisk hage! Haken bare datt ned over alle de fine bildene! :-D Hit kommer jeg gjerne igjen ihvertfall!

    Ha en fin dag videre!
    Mvh Jenny (en fersking i blogglandia)

    ReplyDelete
  4. Du har så fantastisk hage.... den gir virkelig inspirasjon altså... liljer må jeg få tak i, dem er nydlige... Håper hagen min kan se sånn ut også på sikt...

    Stor klem fra Sarpsborg

    ReplyDelete
  5. Ja, det er blitt så bra,
    koselig å komme inn på bloggen din. Du skriver så godt også, lo godt av mobilgrillingen.
    Ha ein fin dag.

    ReplyDelete
  6. Synes du kan sende flere blomster til meg jeg da berta. ;o) Her er det fortsatt ikke mye. Men nå skal jeg begynne å jobbe mindre så da kanskje jeg endelig får tid å ordne litt med hage jeg også. ;o)))

    Du har det så lækkert.

    Ha en knallfin dag bert.

    Klem klem ;o)

    ReplyDelete
  7. Så flotte bilder fra hagen Nina og nå fikk du meg til å ville ha flere liljer, de er jo bare så utrolig flotte. Men du, jeg frykter at clamtis Blue angel jeg fikk av deg i fjor er død. Flyttet den i vår og den har ikke kommet igjen. Tror du jeg kunne grave den opp nå og se om det er liv eller tror du den er historie uansett. Kjempetrist for den var jo så fin.
    Ha en super dag!

    ReplyDelete
  8. For en flott hage, nydelige liljer og du er så flink! Kos deg med hage, butikk og familien :)

    ReplyDelete
  9. Hola, coming from Lineca´s blog... your garden is sooooooooo very beautiful!!!
    greetings from Chile,
    maria cecilia

    ReplyDelete
  10. Du verden for en flott hage. Jeg også elsker liljer, de er så vakre.

    Hvordan gjør du den hagen din? Hvordan setter du blomstene? Har lyst til å lage et blosmterbed og få det fint men aner ikke hvor eller hva jeg skal begynne med?

    ReplyDelete
  11. Kan den liljen du ikke husker navnet på være 'Hoffrica Vicky'?

    Ser at Zimtrade har den nå i høstkatalogen sin, og synes den lignet så veldig på din ukjente.

    Mvh UnaCita på Hagegal

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)