Monday, December 14, 2009

Om motgang

Av og til er ikke livet akkurat slik en ønsker det.
Ting skjer uabrutt, og inne i mellom blir det ikke helt som man planlegger.
Alt går i bølgedaler, og det er vel ikke noen som med hånden på hjertet kan si at en alltid har det helt topp.
Kunsten er vel kanskje å prøve å komme seg opp på overflaten når en er på tur ned kjellertrappen, for kommer man helt ned, kan det være vanskelig å slippe taket, og kravle seg opp igjen.
En annen ting som også er viktig er å forsøke å ta fokuset bort fra seg selv ett øyeblikk, og tenke over at det finnes så mange der ute som har det like ille, og kanskje enda verre!
Det er jo så lett å bli egosentrisk ved depresjon eller motgang, noe som slettes ikke gjør det enklere å komme i balanse igjen. Dette er ett viktig pungt, tror jeg, og det er gjerne her det er godt å ha noen å snakke med.

Skulle ikke muligheten til samtaler med noen være der, er alternativene også mange. Noen kaster seg kanskje over vaskebøtta, og gnukker på flekker som de skulle være store dypliggende problemer som må bort. Andre liker iherdig bort løvetann og annet ugress i hagen, eller banker gulvtepper som de skulle ha vært en mindre hyggelig person. Dette er også en mulighet til å ta ett tak i ting som skulle ha vært gjort lenge, som å rydde i en full skuff, eller rengjøre kjøleskapet. Så om enkelte problemer ikke forsvinner, kan en i allefall finne gleden over ett skinnende kjøleskap med tellekanter, eller en striglet hage.

Det vil også hjelpe å gå en tur.
En tur i friluft, og se på alt det vakre naturen har skapt vil hjelpe. Om du klare å stenge det vonde ute, og bare fokusere på det du ser, og suge inn inntrykkene, vil du garantert ikke føle deg verre. Og det er bevist at fysisk utfoldenhet stimulerer kroppens produksjon av endorfiner, som gir deg en lykkefølelse. Regn eller sol, spiller ingen rolle om du kler deg riktig. Og det er da bare ubeskrivelig deilig å komme inn i varmen igjen etter en tur ut i møkkavær.
Å ta ett langt bad med egenpleie kan også være en ide. Heller gi stygge tånegler litt oppmerksomhet, og skrubbe bort litt gammel hud. Gode dufter og levende lys er også en fin måte å stimulere sansene. Og en må ikke glemme fin musikk.
Musikk er mye!

Om noen tenker, hvorfor skriver hun dette? Skal ikke dette være en interiørblogg??

Vel, jeg har vel ikke bare pynt og dill, men har også en hjerne som til tider virker som den skal. Men den trenger av og til å tømmes, for å få litt ledig plass til kreativitet og nyskapning.
Dessuten har jeg en innstilling som sier at motgang skal ikke ødelegge for meg. Problemene skal ikke få tære hull hverken på fasaden eller gledesbeholderen min, og ikke stikke kjepper i hjulene for meg eller familien min på noe måte. Og når jeg skriver slik, kan det hende at jeg kan hjelpe noen? Jeg håper i allefall det.

Egentlig er det jo ikke jeg som er det store temaet her, men jeg har hørt forskjellige ting i helgen om mennesker jeg bryr meg om som ikke er like gøy. Så om noen av de leser dette, og kanskje ser at det er flere som har problemer, og for at jeg skal kunne skrive som jeg gjør, har vel også jeg hatt min dose motgang.

Så lykke til, alle som starter mandagsmorgenen med noe kjedelig. Ikke gi opp for du har bare ett liv, og du har ikke fått det for å tulle det bort!

Det er i allefall min mening!

Klem fra Nina som skal gå å vaske hus. Ikke for å vaske bort problemer, men for å vaske det trivelig. Det er jo snart jul!

22 comments:

  1. Takk !!
    Tror vi er mange som ikke ser skogen for trær av og til. Så takk for påminnelsen Nina !!

    -klem-

    ReplyDelete
  2. Fint Nina! - Fint tenkt, og fint skrevet!
    Det er så viktig å få "avlyst" turen i nedturskogen raskest mulig. Det blir som kjent værre å finne ut igjen, jo dypere du kommer inn i den!

    ReplyDelete
  3. Dette var kloke ord fra en klok og sterk kvinne!
    Og en gledespreder også, takk for at du følger!
    Skal si jeg ble glad når jeg så ditt blide ansikt *)

    Problemer, små og store, er en del av livet, men hvordan man håndterer problemene bestemmer utfallet.
    Fantastisk fint hvordan du legger dette frem *)
    Sender deg et varmt smil, varme tanker og hurra for viljen og tiltaket!
    Klem Lokki

    ReplyDelete
  4. Kloke ord Nina. Fikk meg til å tenke litt :-)
    Skal prøve å få vasket ut litt rusk her selv.
    Kos deg med julevasken din. Skal hive på litt Rammstein å gjøre meg klar nå!

    ReplyDelete
  5. Veldig sant det du skriver. All motgang vi oplever er med på å forme oss på godt og vondt. Uten motgang hadde vi ikke klart å glede oss over de små ting.

    Øsnker deg en fin vaskedag.Her ryddes det på barnerom. Hvor fort blir de ikke overfylt!!!

    ReplyDelete
  6. Veldig bra skrive. Det går an å sjå at dette ikkje berre er synsing, men erfart og reflektert. Mange kan nok trenge ei påminning og oppmuntring av og til. Å følge deg er jo oppmuntrande i seg sjølv, og i dag kom det også mange gode råd. Ha ein fin vaskedag! Kjekt å gjere det triveleg rundt seg!

    ReplyDelete
  7. Flott skrevet!!
    Til ettertanke for oss alle.
    Godklem

    ReplyDelete
  8. kloke ord :) lettere å "gi opp" av og til d er sant...... takk for fine ord.. klem fra janne som faktisk i dag har gått seg en tur :)

    ReplyDelete
  9. Må få komme med et visdomsord: Det er i motbakke det går oppover.
    At ingen får mer enn det en tåler,kan vel diskuteres....men det heter det også.
    Det som er fakta : at de fleste blir sterkere av motgang.
    Slik er det: Foreldre og da spesiellt mødre, blir aldri for gamle til å slutte å bekymre seg for barna sine
    Klem fra mamma:)

    ReplyDelete
  10. Utrolig flott skrevet nina er viktig å bli påminnet om viktigheten ved å finne en måte å få tømt seg litt for frustrasjon...
    Har man det leit er det viktig å få det ut på en måte...♥ Snakk med noen om du har det leit...

    ha en fin uke vidre
    klem victoria

    ReplyDelete
  11. Kloke ord, og veldig godt skrevet.. Syns detter er verdt å tenke på, selv om man ikke har så dype problemer selv.. De fleste av oss har nok hverdagsfrustrasjoner og trenger en positiv tankegang i blandt!
    Ha en flott kveld!
    Klem

    ReplyDelete
  12. Veldig bra Nina!!

    Akkurat slik hadde eg det i sommar/haust då helsa svikta og eg måtte gje opp hagestellet for ei tid. For ikkje å grave meg lenger ned psykisk enn det eg var flytte eg fokuset over på ein annan kjær hobby og sysla med den den tida eg hadde ork til å halde på med noko.
    Og som du seier: Det kan være ei god "trøst" i det å tenke at det er altid nokon som har det verre - det lettar liksom litt på trykket!

    ReplyDelete
  13. Hei igjen, uff da, høres ut som om noen du kjenner har det trasig. Et råd som jeg har lært meg å leve etter, og som jeg med glede gir videre, er; Du har bare et liv, det blir verken levert med viskelær eller panteordning, bare "du" kan bestemme hvordan "du" skal ha det!!!Men!!,det er lov å ombestemme seg og si, ok,jeg tok feil, det var ikke slik jeg ville ha det likevel.., og så gjøre noe med det!!!Det er ikke enkelt, og det koster masse, men du verden, det kan være verdt det..! ;)Been there, done that..! Håper at det går bra med vedkommende!

    ReplyDelete
  14. Kloke ord Nina. Tusen takk.

    Varm klem og håper de du nevner ikke får det vondt lenge

    ReplyDelete
  15. Rett og slett....BRA liten påminnelse!!! Så er det i motbakke at det går oppover:-)

    ReplyDelete
  16. Er bare en vei og det er opp ;) Jeg er med på bloggtreff i januar, er mørkt og trist, da ..

    Siv Janne :)

    ReplyDelete
  17. Først vil jeg si Tusen Takk for en kjempefin blogg;o) den blir fulgt nøye;o)
    Dette temaet som du skrev om i dag kan fort bli glemt i en slik stressende førjulstid som er i dag, men det er viktig å stoppe opp å se seg litt rundt om for det er utrolig mange der ute som har det tøft....og da kan det faktisk bare det å få en klem eller en klapp på skulderen være nok til at enda en dag er berga;o)

    Førjulsklem fra Mitt Hjem

    ReplyDelete
  18. Hei Nina! Jeg leste dette innlegget tidligere, da jeg hadde en skikkelig grusom dag!
    Det var ikke en lett dag, men ordene dine hjalp endel:)

    Så ville bare si tusen takk!!

    Klem fra meg.

    ReplyDelete
  19. Dette synes eg var utrolig fint skrevet :) det treffer nok dei fleste tenker eg. man har nok vanskeligheter i livet alle i perioder,noen meir enn andre.Men det er da det er viktig å tenke at det fins som regel dei som har det verre. Anne :)

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)