Friday, December 18, 2009

Innvier kjøkkenet på hotellet!

Jeg har lenge lovet å blogge om vårt særegne nabohus, gamle Solstad Hotell, som har stått tomt i over 20 år.
Selv har jeg studert dette huset i de siste 4 årene, og selv uttalt at om jeg vant uante millioner i lotto, skulle jeg kjøpe huset og starte hotell. Da visste jeg altså ikke at det nettopp var dette formålet, huset ble bygget til. (Her er innlegget med før-bilder av huset, -helt nederst)
I august fikk vi derimot vite at noen hadde kjøpt huset for en litt morsom sum, og at det også var en kamerat av min kjære, fra Molde og hans samboer som var de nye eierne.

De har nå etter utrolig mange arbeidstimer her, og med utrolig god hjelp fra foreldre omsider fått flyttet inn. Og selv om de bor noe kummerlig med kombinert stue og soverom, og hatt ett provisorisk kjøkken i det tidligere banklokalet, skal de altså feire julen her!

I dag var de imidlertidig nådd ett mål, nemlig å få spise sitt første måltid i nytt kjøkken!
Og av alle ting var det jeg som satte dette i sving, for jeg dro med meg Beate (nabo og venninne) på butikken, og handlet inn til lunsj. (Nå var dette egentlig frokost da, for ingen av oss hadde rukket å spise noe annet før...)

En kan ikke kreve så innmari mye oppdekking når rørleggeren akkurat har forlatt åstedet, og diverse deksel og småtteri gjenstår. Dessuten er eierne svært stresset etter å få ferdig stuene til jul, og kan da ikke sette av tid til så mye annet. Men maten smakte, og omgivelsene var både flotte og spesielle!
Legg merke til Lindas stilige vask spesielt for skylling av grønnsaker på øyen midt i rommet!
(Mener og tro at hun til og med har monter den selv! )

Buffeen på veggen mot den kommende tv-stuen er også hennes verk!
Skapstammene er fra IKEA, men er godt kamuflert med håndlagede profiler og utskjæringer. Kan nevne at topplisten ikke har kommet opp enda, men ligger på vent på toppen av skapet, og det blir nok kronen på verket!

Hun har ikke 10 tommeltotter den damen!
Dette har hun tegnet, skåret ut og freset selv! :)
IKEA burde hyre henne mener jeg!
Fargen på veggen fant de under flere lag med gammel maling.
Her er ett bilde fra kaffe-kroken. (Tok ikke bilde av benken, for der hadde jeg rotet da jeg ryddet bort diverse verktøy og sånn før vi skulle spise!)
Bak denne døren er spiskammerset. Herlig takhøyde!!

Jeg har tatt flere bilder, men de kommer i morgen!
Skal også ta skikkelig bilde av hele kjøkkenet når det er helt ferdig.
Nå må jeg finne sengen, for jeg har også mye og gjøre i morgen. Dessuten har jeg dårlig samvittighet for at jeg ikke får hjulpet naboene før jul. Jeg har jo lært hvordan profesjonelle tapetserer, og mestrer kunsten god, samt er en racer i å male, men jeg ser ikke helt hvordan jeg skal rekke alt jeg selv ønsker før jul, så det blir vel bare med tanken....
Nei, klokken er halv to, og jeg skal opp om noen timer....
Vi blogges!!

11 comments:

  1. Fantastisk prosjekt! Heldig du som får gå og "snoke" i dette. Misunnelig! Flott at det er folk med så masse optimisme og pågangsmot, som set igang slike prosjekt, og ikkje minst, gjev gamle ærverdige bygningar nytt liv! Veldig fine detaljer og ikkje minst gode idear på kjøkkenet! Kjekt at dei tek vare på den gamle fargen. Superspennande prosjekt! Gledar meg til å sjå meir derifrå (og frå ditt hus, sjølvsagt). Natta her og!

    ReplyDelete
  2. Så spennende å føge med på et sånnt prosjekt da Nina. Så gøy å se gammelt og nytt sammen,blir så fint resultat.
    Jeg har alltid ønsket meg et gammelt Sveitserhus å pusse opp,synes det virkelig er sjel i såne hus. Men det får bli den dagen det kommer en rik kæll å tar meg med på eventyr. haha
    Klem fra meg ;o)

    ReplyDelete
  3. God Morgen Nina!
    For et spennende hus!
    Jeg la merke til den smarte vasken til skylling av grønnsaker, fantastisk fint!
    Og du må hilse den venninne og si hun er rågod møbelsnekker!
    Dette var en inspirerende start på dagen og jeg håper du får en nydelig dag i din "lille gale verden!"
    Mange førjulsklemmer fra Lokki

    ReplyDelete
  4. Herreligheten så vakkert!! Takhøyden der er virkelig noe jeg kunne tenkt meg!! Må få bli med deg engang å se!!
    Go førjulstid Nina!
    Klem.

    ReplyDelete
  5. Wow, så nydelig og herlig kjøkken! LIkte den vasken på kjøkkenøyen.

    Innom for å ønske deg en flott helg Nina, siste innspurt før jul!

    Klem J

    ReplyDelete
  6. Herlig! Har gledet meg til bilder fra huset! Er en drøm, samtidig et mareritt for hva som kan sjule seg av arbeid! Men fantastisk at de pusser det opp, er så trist når slike hus forfaller!

    Gleder meg til fortsettelsen, ser ihvertfal ut som stilen dems er perfekt :)

    ReplyDelete
  7. Tusen takk for kjempefin førjulsgave:)

    Ønsker deg ei fin helg
    Klem Nina

    ReplyDelete
  8. Så nydelige bilder fra et nydelig hus! Så koselig at noen har pågangsmot til å restaurere og sette i stand sånne gamle, ærverdige hus. Ønsker deg en god helg!

    ReplyDelete
  9. ÅÅÅ herligland! Det var helt fantastisk! Så utrolig gøy at du blogger om det så vi også får sett:) Virket jo som dette kom til å bli kjempe flott, og kjøkkenet ser nydelig ut. Gleder meg kjempe mye til å følge med og håper du legger ut flere bilde;)

    Silje

    ReplyDelete
  10. Wow! Det der er såå spennende, blir rent misunnelig av den muligheten til å lage noe såå fint, men blir også ganske så sliten bare ved tanken :p... Gleder meg til flere bilder!

    ReplyDelete
  11. Tuuusen takk for gaven, så mye fint =) Har blogget gaven ;)
    Så smart å bruke ikea skapene på den måten.

    Julehilsen fra meg.

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)