Saturday, May 9, 2009

En oppdatering fra hagen

På tide med en liten oppdatering fra hagen.
Dessverre klarte jeg ikke å ta bilder mens solen var til stede, for jeg måtte bare plante noe først...(!) Og alle som graver like dype hull til klematis og roser som jeg gjør, vet at det er ikke alltid gjort i en håndvending. I tillegg begynte naboen å klippe plena (gang nr 3 i år) og jeg orket ikke å se på at han kastet alt gressklippet sitt igjen, så jeg tok med trillebåra bort og tigget...

I år har jeg endelig funnet ut hva treet midt på plena er for noe, og jeg er ikke akkurat lei meg....
Nydelig, eller hva??

Treet lurer seg frem til venstre i det følgende bilde.

Ellers så ble jeg ferdig med å kante beddet ved veien for noen dager siden, men har enda ikke rukket å få satt ned alle plantene som skal dit. Plenfrø er derimot kommet i jorda i dag, for det ser litt glissent ut, siden jeg måtte planere litt her.

Det er litt koselig ved dammen min nå når hostaene/bladliljene er på tur ut. Hvite fylte tulipaner går igjen her da.
Under treet mitt har jeg forglemmegeisøster (Brunnera) i flere varianter, samt en diger hvit storkenebb (Geranium phaeum 'Album')

Kaoshagen min foran huset.
Av en eller annen grunn kjører folk veldig sakte forbi huset mitt for tiden. Om det er alt rotet med renoveringen, eller blomstene mine de ser på, vet jeg ikke. Men jeg håper det er blomstene!
Prydepletreet mitt ble gravd opp fra hagen i Trøndelag. Nektet å flytte fra det! ;)
Nå blomstrer det i Paradiset!
'Mount Tacoma' heter disse tulipanene. Love them!
Selvsådd aurikkel i en herlig mørk farge. Den er nesten sort. Det er første gangen de blomstrer.
Nok hage for i dag, for jeg måtte inn og lakke gulv...

3 strøk med Faxe lut, hvit er påført her + ett strøk med lakk. To strøk igjen.... *sukk!*

Håper lørdagskvelden blir mer givende for andre!

Klem fra Nina med såre knær....

32 comments:

  1. Du er fantastisk flink. Fineste hage jeg har sett på lenge, bare sååå vakkert. Fikk noen tips;-)) Takk skal du ha. God lørdagskveld!!

    ReplyDelete
  2. Som du står på! Du må ta deg tid til å slappe av å Nina!

    Denne hagen din er lekker...plante rundt trær var virkelig fint!
    Takk for tips!!
    God helg.

    Klem fra Frei!;0)

    ReplyDelete
  3. ÅH....Den som bare hadde hatt litt av dine kunnskaper og arbeidskapasitet.Du er veldig flink.Hagen din blir så flott.

    ReplyDelete
  4. Hei du!
    Det til nå navløse treet er bare nydelig - æ å vil ha!
    Å saktekjørende naboer de er sjalu på hagen og din energi og kreativitet!

    Ha en fortsatt super kveld, husk å lægg opp fotan å slapp av litt innimellom.

    Klæm

    ReplyDelete
  5. Skal si du får gjort mye!
    Skulle ønske jeg klarte halvparten av alt du gjør.

    Bilene kjører ganske sikkert sakte for å se på blomstene og hagen din for den var nydelig:)

    ReplyDelete
  6. Vet du.....jeg suger til meg alt du skriver i dine hageinnlegg. Jeg vil bare lære masse. Du skjønner...jeg har en hage som må lages helt fra bunnen av, og jeg tenkte at jeg skulle starte i år. Har ei venninne som er flink med hager som skal hjelpe meg, men jeg er alltid på utkikk etter noe spennende jeg kan lære. Og hos deg er det virkelig mye å plukke opp :)
    Elsker bloggen din....

    Klem :)

    ReplyDelete
  7. Hage om vår3en er fantastisk deilig - kos deg med hagen innimellom all lakk dunsten...
    HIlde

    ReplyDelete
  8. Tror nok ikke det er rot folk sakker farta for, Nina ;) Blei stilig med bølgete kanting av bed. er som de andre imponert over arbeidskraften din! Men husk at stolhaging også er haging da :)

    ReplyDelete
  9. wow... For en fantastisk blogg du har!!! Har sittet å kikka i flere timer nå og er mektig imponert -både over hus & hage! Dette var INSPIRASJON til tusen... vil ut å plante med ÈN gang! Håper det er greit at jeg legger meg til som følger?

    God helg... Karina

    ReplyDelete
  10. Så fint det blir i hagen din! Skulle ønske jeg hadde dine grønne finger. :) Jeg har kjøpt meg en hagebok nå da, så kan jeg jo lære meg litt. Gulvene blir superfine!!! Det er virkelig verdt alt strevet. Ha en god kveld. :)

    ReplyDelete
  11. Imponerende hva du har fått til etter så kort tid med hagen! Stor inspirasjonskilde!

    ReplyDelete
  12. Det er GARANTERT hagen din de beundrer, for den var nydelig!:)

    ReplyDelete
  13. Hei du!
    Jeg synes det er spennede å få følge med deg og dine sin husprosjeketer og ikke minst hage:).
    Nå har vel dere et annet klima en vi her nord på å få planter frem i hagen,men jeg tester å prøver:).
    Ønsker dere en fin helg og jeg blir å hente ideer og inspirasjon på hage fortsatt fra deg.
    Mvh
    Liv ingjerd

    ReplyDelete
  14. Det er iallefall ingen annnen grunn enn at du har fantastisk masse flotte blomster i hagen din at bilene stopper!!!
    Det blir bare såååå flott hos deg Nina - du er jammen flink!

    Ha en god helg du med, klem fra sør

    ReplyDelete
  15. Det er nok uten tvil fordi du allerede har en fantastisk flott hage! Imponerende hvor mye du har fått gjort!! :o) Lekkert er det blitt, veldig imponerende!

    Håper du får en strålende søndag!

    ReplyDelete
  16. Dette er jo blitt kjempeflott, Nina.:-) Og så langt alt er kommet hos deg. Den hagen din er nok ganske så trafikkfarlig, ja;-)

    ReplyDelete
  17. Åh så fiiiiint!! Både ute og inne. Kantstein ja. Dypt savnet her.

    ReplyDelete
  18. Vil bare melde om at da har jeg vært innom bloggen din og både blitt oppdatert og inspirert :-). Nydelig hage har du! Kunne jeg forresten få ønskeg meg et bilde? Skulle gjerne sett huset og hagen din forfra... :-).

    Ha en fortsatt god helg!
    PS! Hver gang jeg leser om alle de tunge takene du tar, lurer jeg på om ikke du er gravid og skal ta det rolig... men så husker jeg på at jeg drev på akkurat sånn for et år siden :S.

    ReplyDelete
  19. FOR en flott hage du får Nina !!!!
    Helt nydelig...
    Må være moro å vite hva man skal bruke på de forskjellige stedene :)
    Bilene kjører helt sikkert sakte fordi de er imponert over hagen din.. Får jo masse inspirasjon og :)
    Alltid moro å se bilder hos deg,enten det er ute eller inne :)

    Klem,Kari

    ReplyDelete
  20. Skjønner det med såre knær-har total-renovert gammelt hus de siste 16 mnd..-og det tar på om man velger å bo der samtidig!
    Du har en kjempefin hage :-),klem Hege.

    ReplyDelete
  21. Så fint det er blitt i hagen din nå. Kan skjønne det er hagen bilene kjører sent for å se på. Syns det er utrolig at du får renovert inne og ordnet ute samtidig jeg : )

    ReplyDelete
  22. Nydelig hage og nydelige blomster :)
    Du er kjempeflink.
    Er eg i Molde ein gong, so trur eg at eg må finne paradiset ditt :)
    God helgeklem :)

    ReplyDelete
  23. Jeg skjønner jeg skjønner! Her er ingenting overlatt til tilfeldighetene!! Wao, du har kontroll på den hagen altså.

    Jeg har mye å lære ... mye å lære...

    Flink er du! Det er i alle fall helt klart. Og det bilde av de rosa blomstene på treet var amazing!

    Klem fra L-jo

    ReplyDelete
  24. Hagen selvfølgelig, og imponerende innsatsen på huset;0)
    Du tigger etter plenklipp? For å ha i beddene da eller?
    Jeg tigger naboen etter kompostjord, og så har jeg et ugressberg det sikkert ligger flott gjord under selv*rødme*
    Ha en fin helg.

    ReplyDelete
  25. For en vakker hage...du er superflink ...
    Husk å nyt mesterverket ditt...
    Klem =)

    ReplyDelete
  26. ...ich wish you a wonderful motherday ;o)

    heartly hugs tine

    ReplyDelete
  27. Åå, dette var nydelige bilder å starte søndagen med Nina! Du er så flink til å lage nye bed og fine linjer. Det gamle treet i bedet er virkeig prikken over i'en, lekkert med mosen på barken!Jeg hadde ikke bare kjørt sakte forbi hagen din, jeg hadde snudd og kjørt enda saktere tilbake igjen :)

    Jeg tror treet med de nydelige rosa blomstene er rosemandel, Prunus triloba. Prydeplet ditt er rålekkert, for en skjønn farge på blader og blomster! Vet du hvilken sort det er?

    ReplyDelete
  28. Skjønner godt at de kjører sakte forbi, for det ville nok jeg ha gjort også! Det ser jo bare såå lekkert ut.
    Tror jeg skal prøve meg på rosene hvis jeg finner de noe sted. Bor på Løkken, og kjører forbi det gamle huset ditt rett som det er:)

    Ha en kjempefin søndag!

    ReplyDelete
  29. Hei å takk for sist !!!Det er utrulig ka du har fått til på så kort tid både ute å inne Nina,det vises hva du lika å jobbe med ja.(mange fine tips) Ha ein finn søndags kveld.


    klem

    ReplyDelete
  30. Wow!!! for en fantastisk flott hage:0))

    Får du slappet av mellom slagene?

    Blir kjempeimponert over alt du rekker over, jeg, men du koser deg vel også når du steller med hagen tenker jeg, lekker og gjennomført er den iallefall.

    Håper du får en flott søndag

    Klem fra Eli

    ReplyDelete
  31. Fantastisk hage!!
    Virkelig flink du Nina!
    Enda jeg for øyeblikket liger i senga, klør det i fingrene etter å gå ut i hagen å drive!
    Det kaller jeg inspirasjon:)

    ha en fin uke!

    klemmer

    ReplyDelete
  32. Golvene dine blir virkelig flotte, synes jeg.

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)