Tuesday, May 19, 2009

En ny hagedag....

Jeg måtte en tur på gartneriene i dag, for å kjøpe en klematis 'Blue Angel' for Lene på Lillehammer. Og selv om jeg ikke skulle ha stort selv, måtte jeg bare ha denne superlekre trepionen. Dessverre hadde den ikke navn (-var bare bestilt under Assortert mix av trepioner) og var merket "Lavender" som var siktet til fargen, for andre hadde "red" og "dark pink".

Jeg kjøpte også en syrin til, for jeg det var en jeg siklet etter sist jeg var der, da jeg kjøpte 'Beauty of Moscow'. Nå var det 'Michel Buchner' som havnet i handlekurven....
Jeg dvelte ved en brokbladet sommerfuglbusk også, men lot det bli i denne omgangen. Samme med den liten varigert rododendron. Man må ha noe å ønske seg også, og i morgen kommer det gravemaskin hit, og da blir de bare i veien!

Dagens bilder er hentet ut fra mobilen, noe jeg ikke er så innmari kjapp til. Fant derfor noen bilder av huset her, slik det var i fjor sommer en gang. Alle de grønne kassene er plantene mine fra den forrige hagen.
PS legg merke til treet bak huset. Det er kjempetujaen vi kappet ned tidligere her i vår!

Hele den flotte rosenbusken ('New Dawn') har jeg også kappet ned, for vi skal jo drenere og den må bort. Skal prøve å få den til å overleve, men det er ikke sikkert at det går så sent på året. Vi er nelig litt forsinket med denne dreneringen, og våren kom tidlig.... Ellers har jeg stort sett bare sullet og kost meg i det flotte været. Kjenner at magen stadig blir større og mer til hinder for aktiviteter. Enda er det litt over to måneder igjen, så jeg har vel ingen grunn til å klage.

Håper jeg kan få klæsja på litt mer maling på denne rønna i morgen, for det blir nok ett par dager med male-pause nå fremover. Fikk tømt en halv bøtte i går da!

Til slutt legger jeg ut ønske for det neste hageprosjektet "Dukkestue-hagen". Rododendron 'Peter Blue' helt nyydelig i virkeligheten!! (blåere enn på bildet mitt)

So long!

5 comments:

  1. Veldig deilig med dager hvor man mest nyter...Hagen din har jo blitt kjempefin - drenering er ikke gøy - bee there -done that, men etterpå når alt er på plass trives plantene svært godt i den dype og luftige jorda...Hi hi godt for noe selv om de flyttes rundt - min new dawn klarte seg i vår sjau, men det tok to år før den ble seg selv igjen...
    Hilde

    ReplyDelete
  2. Imponerende rosebusk. Håper du er heldig og får den til å leve over.

    Ha gode dager!
    Klem

    ReplyDelete
  3. For en nydelig pion du har kjøpt! Ser jo vakker ut Rhododendronen på det nederste bildet, fantastisk flott farge! Det er skummelt å være for mye på hagesentre synes jeg, jeg kommer stadig over lekre planter jeg MÅ ha selv om man hverken har plass eller lommebok til det. Det krever en stor porsjon viljestryke å stå i mot. Brokebladet sommerfuglbusk har jeg ikke vært borti - spennende :)

    Tvi tvi med Ned Dawn og lykke til med husmaling!

    ReplyDelete
  4. Steika bra...

    ReplyDelete
  5. Gleder deg vel til at rotet rundt veggene er ferdig nå . Håper dere greier det i løpet av helga,mens dere har maskina.
    Trepeonen var kjempefin....noen plukker brunsnegler ,jeg plukker springfrø...æsj!
    Klem!

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)